31 Jan De kosten van lage betrokkenheid van personeel

De kosten van lage betrokkenheid van personeel

Bedrijven verliezen gemiddeld minstens 20.000 euro per medewerker

Ieder jaar brengt The Gallup Organization de resultaten uit van haar wereldwijde betrokkenheidsenquête. Bij de laatste meting stelden ze vast dat slechts 12% van de werkende Belgen echt betrokken zijn bij hun werk. 66% is niet betrokken en 22% is zelfs gedemotiveerd.

(Bron: Gallup Employee Engagement 2015)

Waarom is betrokkenheid (bevlogenheid) belangrijk?

Betrokken personeel doet zijn job gewoon graag. Ze bruisen van de energie op het werk en worden vaak helemaal geabsorbeerd door hun bezigheden (flow). Daarnaast doen ze hun job ook met toewijding en doen spontaan meer dan van hen verwacht wordt. Bevlogen medewerkers zijn ook loyaler en minder vaak ziek. Geen wonder dat deze groep trekkers beter presteert en hun werkgevers winstgevender zijn. (Bron: Bakker & Schaufeli – Het Job demands-resources model). Medewerkers die niet betrokken zijn (66%), zijn fysiek aanwezig maar doen hun werk niet met passie en engagement. Ze slaapwandelen door hun werkdag. Deze groep is ook vaker afwezig en gaat sneller van werkgever veranderen.

De groep gedemotiveerden (22%) is ontevreden en laat dat merken. Ze ondermijnen het werk van hun betrokken collega’s, leveren geen goede service aan klanten, verpesten de sfeer met hun cynisme, maken veel fouten en doen in essentie veel minder dan ze kunnen.  Deze groep is vaak actief op zoek naar ander werk. In een bedrijf van 100 medewerkers geef je dus gemiddeld €1,5 miljoen uit in loonmassa aan mensen die het bedrijf niet veel opbrengen.

Daarnaast zijn zowel betrokkenheid als demotivatie besmettelijk. De gedemotiveerden verzieken de boel. Het betrokken personeel deelt zijn enthousiasme met collega’s. Helaas is dit een match van twee voetbalploegen (22%) tegen 1 (12%).

Enkele cijfers

Als we de 25% beste bedrijven (op vlak van bevlogenheid) vergelijken met de slechtste 25%, dan zien we dat de beste bedrijven het beter doen op de volgende vlakken:

 

20% meer verkoop en 17% meer productie

21% winstgevender

Tussen de 25% en 60% minder personeelsverloop (afhankelijk van de sector)

41% minder absenteïsme

70% minder ongevallen

10% hogere klanttevredenheid en –loyaliteit

40% minder kwaliteitsafwijkingen

28% minder shrinkage (diefstal, fraude, sabotage en ander contraproductief gedrag)

58% minder incidenten i.v.m. patiëntveiligheid (in ziekenhuizen)

Gatecloser worden?

Winthontlaan 200, Utrecht, Netherlands